V právním státě veřejnoprávní ROZHLAS musí informovat o zákonech obšírně
Loni po mnoho měsíců ČESKÝ ROZHLAS (ROZHLAS) „vtloukal“ nám do hlav zákaz topení v kotlech nejnižší emisní třídy (od září). ROZHLAS dezinformoval veřejnost,poněvadž zákaz není uzákoněn. Mezi ROZHLASáky jsou vysokoškolsky vzdělané osoby,a to i právníci,takže mají rozpoznat,že Zákon o ochraně ovzduší neobsahuje žádný zákaz (ani v § 41-16 + 17-1g). Je rozdíl mezi uložením povinnosti (příkazem,vodítkem) a výslovným zákazem (mimojiné Článek 2-4 Ústavy),ač reálný dopad na společnost a její zdroje bývá obdobný...
Též loni ROZHLAS „pokrýval“ zpravodajsky projednávání takzvaného Konsolidačního balíčku,ale neinformoval o Parlamentem odsouhlasené změně rozpočtových pravidel (zveřejňování návrhu rozpočtu nejdříve o půlnoci na 1.září) ! Místo toho ROZHLASáci omíla(li)jí posedle neuvalení spotřební daně na „tichá“ vína (z jižní Moravy)...!! A kupříkladu - 8.února (v sobotu) - ROZHLAS informoval v poledních („hlavních“) zprávách,že ministr Blažek hodlá pozměnit „Lex Ukrajina 7“ (v části postihu za spolupráci s cizí mocností). ROZHLAS věnoval tématu i následnou publicistickou část,ale zatajil číslo ve Sbírce již vyhlášeného zákona !!! Stejnětak dříve ROZHLAS neinformoval,kritizoval-li „přílepek“ „Lex Ukrajina 7“ přede schválením,o jaký Sněmovní tisk jde. ROZHLASáci (dez)informují - až sáhodlouze - o legislativě,která se jeví zajímavá jim. V poslední době třeba Manželství pro všechny neb Korespondeční volby,včetně pozměňovacích a souvisejících návrhů. Naprotitomu o „revoluční“ Superdávce ROZHLAS informoval velice kuse. O předloze (velké) novely Soudního řádu správního v Poslanecké sněmovně (Sněmovní tisk 777) ROZHLAS mlčí zarytě dosud.
Dnešní ROZHLASáci se nerozpakují zesměšňovat zprávy někdejší ROZHLASové stanice Hvězda - jak pro její normalizační podtext (informování o „dopisech“ státních a stranických činitelů svým protějškům v jiných zemích),tak pro jejich rozvláčnost. I stanice mluveného slova - PLUS(ka) - referuje o normotvorbě převážně výběrově až povrchně. ČESKÝ ROZHLAS neuzpůsobil programovou skladbu stanic faktu,že druhým rokem se zákony nevyhlašují v tištěné podobě,ba za jediný rok se zákony novelizují mnohokrát,a i se novelizují novely (i „uvnitř“ jiného zákona). ROZHLAS neinformuje o sledu a charakteru přijatých novel hutných kodexů (například: Zákoník práce,Občanský zákoník,Energetický zákon),ale i Zákona o Sbírce zákonů...(x novel od roku 2016,včetně novel novel). Veřejnoprávní ROZHLAS by měl informovat o vzešlé legislativě,ale o číslech zákonů,jejich částech,hlavách,natož číslech paragrafů a odstavců,referuje málokdy. (Už vůbec ne o tiskových chybách při vyhlašování zákonů.) ROZHLAS nejen nemá dezinformovat,ale i má informovat o každém zákonu (novele),který vejde v platnost,jinak neplní svůj úkol. Jenže ROZHLAS tak nečiní - anebo šíří fejky o zákonech,čehož příkladem je „zákaz“ topení pevnými palivy ve starých kotlech.
Má-li se právní stát uchovat s křehkou liberální demokracií,ROZHLAS musí informovat o zákonech dosti zevrubně. Žádoucí obšírné informování o zákonech není nějakou právní pomocí ROZHLASu (nedubluje činnost advokátů),nýbrž patří k osvětovému úkolu ROZHLASu (§ 2-2b zřizovacího zákona: ROZHLAS přispívá k právnímu vědomí obyvatel ČR),financovaného povinnými poplatky.