Cukr „pančován“ už před válkou
V devadesátých letech chléb,rohlíky,a i housky,byly v samém těstu přesolené. Sladké pečivo zase bývalo dosti proslazené. Cukrem se plýtvalo i do drobenek a náplní. Za posledních pět let je to se solením a slazením naopak...Chléb a další (běžné) pečivo pekaři téměř vůbec nesolí !!! Cukrovinky o dostatku cukru sní. Výrobci se šetří na cukru i v zákuscích ! V ochucovaných nealkoholických nápojích se objem cukru (sladkého sirupu) snižuje rapidně,tudíž už nejsou vydatným zdrojem (dodatkové) energie. COCA-COLA dodává v Česku do obchodů něco chuťově zcela jiného...sice je pravdou,že se netají tím,že vyrábí přisládlou limču,ač pod světoznámou (registrovanou) značkou. V (vysoko)energetických nápojích (s taurinem) - na pultech obchodů až v nynějším století - cukerná složka došla také na úbytě. Sladí se (a solí) nutně svépomocně v domácnostech - tím velmi pravděpodobně neobezřetněji. Nu média informují: Spotřeba cukru má v Česku mírně klesající trend,ale v posledních letech je poměrně stabilní cca 35kil na osobu. Přitom si (zarytí) odpůrci sladkých poživatin lámou hlavu,proč obezita (dále diabetes,kazivost zubů) v populaci neklesá !
Zatím nerostou ceny cukru rapidně - jako třeba u energií-,asi i protože ještě v Česku fungují cukrovary. Sladká přísada (v nápojích) se přesto šidí,což se v technokratickém žargonu nazývá: program reformulací. Je to patrné v běhu času,když se ceny kolových nápojů, „limonád“,a i běžných cukrovinek,zvedají pomálu - narozdíl třebas od mléka a mléčných výrobků. Marže v zemi s nízkou kupní silou - za donedávna ještě vykazované nízké míry inflace - se udržují na uvyklé úrovni sprostým pančováním. Nu na obalech nápojů jsou čitelné výživové údaje,ale podíl sladké složky je vyčíslen manipulativně: gramová hmotnost oproti (mililitrovému) objemu !? Podle (dalšího) velkovýrobce nápojů - PEPSI-COLA - sacharidy v „pepsině“ mají mít podíl 9% (před nějakým rokem ještě 11%) - z toho cukry 19% (17 g ve 0,25 litru),tedy sotva 2% „cukru“ v nápoji. Anebo se - vágními slovy: z toho cukry – má rozumět maximálně pětinový podíl cukru v celém nápoji ?! To je nepravděpodobné,proto light a zero „mutace“ nápojů mají ovládnout obchodní pulty. A jistě vynáší zisky výrobcům,distributorům a obchodníkům.
Dříve přeslazované limonády a cukrovinky se dostávaly do automatů a škol,takže i děti nedisponované k obezitě - vyhýbající se dennímu tělocviku i chůzi - tloustli. Sladké (a sůl) není obecně návykovou drogou - vedle kupříkladu čokolády,která přesto není zdaňována více (spotřební daní jako cigarety). U vysokoenergetických nápojů si lze závislost vypěstovat stěží,poněvadž jejich větší konzumace působí sedativně. Navíc obsah taurinu v nápojích počíná také klesat...Zdravá odolnost těla a ducha nespočívá na (dokonale) správné výživě,nýbrž spíše na míře (denního) pohybu. Už 20.století bylo dobou kvapnou: nežijeme většinou jako místně usedlí zemědělci,ale spíše jako nutně neposední sběrači a lovci. Sezení u monitorů je oproštěno od výdeje energie zdánlivě: mozek je největším žroutem tělesné energie. Aspoň relaxační pohyb nemá za cíl uondat člověka,proto spokojený pohyb (práce) vyžaduje do(s)datečný příjem cukru,ale i adekvátní solení. Producenti (aspoň) sladkých nápojů nepečují o naše zdraví,nýbrž praktikují sociální inženýrství za pomoci pančování. Z jednoho extrému kvality poživatin v 90.letech jsme se dostaly do pitvorného opačného. Pozornost se však zaměřila na párky,salámy a klobásy (bez dostatku masové složky). Ministerstvo vydává vyhlášky (například 397/21 Sb.),jež puntičkářsky určují parametry potravinářských výrobků,ale minimální podíl cukru třeba v džemu nestanoví !!!
Kolové nápoje - objevivší se na pultech obchodů již před „návratem“ Česka do Evropy - jsou stereotypně a pokrytecky proklínány pro vysoký obsah cukru dodnes,ač opak je tristní realitou. Na vlnách Českého rozhlasu dezinformace o přeslazených nápojích také zaznívá (naposledy 18.října v pořadu Život k nezaplacení): sladké nápoje v Česku dávno neobsahují 120 ani 112 gramů cukru v jednom litru objemu. Anebo člen Národní ekonomické rady vlády - sociolog Daniel Prokop - papalášsky nakupuje kolu v nějakém „tuzexu“,nikoli v super(hyper)marketu ? Na znehodnocování nápojů se nepodílí jen šiřitelé expertýz o všeobecné škodlivosti cukru a parazitismu zisků z cukru na úkor daňových poplatníků. Sofistikované metody pančování (netoliko nealkoholických nápojů) koumají (z veřejných grantů) týmy vědátorů. Ovšem si neodpustí při své (sedavé) práci - jako mnozí úředníci a propagandisté (velice) zdravého životního stylu - všemožné sladkosti, „hektolitry“ kávy,ale i mozkovou aktivitu stimulující energetické nápoje !!!!!!!!!!!!!!! Takoví všednodenní požitkáři mají v pohotovosti rovněž všelijaké solničky a cukřenky. A nejnověji „budič“ KRATOM ??!…