Celoden(roč)ní svícení aut: panevropská šílenost
Do letošních evropských voleb pravděpodobně nikdo neiniciuje „zákaz“ permanentního svícení stovek miliónů aut. Eurokrati v Bruselu - města,v němž se nem(usí)á svítit za (slunného) dne – na rozdíl od Prahy (s přívětivějším podnebím) - nepohly za 5let ani se střídáním letního (zimního) času,i když negativní názor k němu vyzněl v konaném „referendu“. Od europoslanců lze stěží očekávat iniciativu...Týdny před volbami Evropský parlament hodlá učinit absurdní krok: soudit se s Evropskou komisí,nikoli hlasovat o vyslovení nedůvěry (Článek 17-8. “Ústavy” EU) !!?
Nu od doby,co je přikázáno svítit i za jasného dne,se zdravý rozum ocitá „naštíru“...Řidiči svítí během dne v polích,lukách i v lese,aniž by se vůbec pohybovaly po pozemní komunikaci ! Ke stádnímu chování přispívá to,že moderní auta se rozsvěcí automaticky při rozjezdu,ne-li již za vsednutí do vozu. Evropská komise sice hájila (v roce 2007) opatření celodenního svícení tak,že zachrání zhruba 2000 životů,ale kolik lidí se zabije kvůli rychlým jízdám,evropské orgány a jejich studie pominuly. Světlomety aut právě umožňují nepřiměřeně rychlou jízdu nejen v temné noci. Řidič,který by věděl,že nemusí být postřehnut,nezáří-li,by jezdil pomaleji. Legislativní opatření velmi pravděpodobně nepřineslo snížení nehodovosti v evropských zemích,ani nepřispělo ke zklidnění dopravy. Vlastně od uzákonění povinnosti denního svícení v Česku (červenec 2006) se klady a zápory svícení nehodnotí.
Auta musí mít během denní jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla - neb speciální světla pro denní svícení. O náhradních neb přídavných světlech se lze dočíst: Vyznačují se silně rozptýleným tokem světla,který netvoří kužel jako u běžných reflektorů. Rozptýlené světlo svým charakterem neoslňuje protijedoucí řidiče ani neosvětluje vozovku,ale v dostatečné míře zajišťuje zásadní podmínku bezpečného provozu "být viděn". Hlavním přínosem těchto přídavných světel je úspora energie,neboť při jejich používání nesvítí obrysová,potkávací ani koncová světla vozidla...Není přínosem oněch světel úspora energie,protože je veskrze absurdní,aby se za dobré,natož vynikající,viditelnosti svítilo. Míjející auta jsou řidiči viděna z přirozenosti dne. A to že světla září rozptýleně není způsobeno jejich charakterem,ale spíše denním neumělým osvitem. Za slunného dne jistěže světla „přebíjí“ sluneční svit: vozy se spíše lesknou,než svítí. A žádný odborník před uzákoněním povinnosti celodenního osvitu vozidel nevysvětlil,proč bude nutné mít rozsvícena obrysová i potkávací světla za dne: dvojí světla,nikoli jedno !! Přívlastek obrysová zdravému rozumu napovídá,že takové osvětlení samozřejmě umožňuje vidět auto jeho okolím. Zákonodárce vlastně říká,že kdo špatně vidí či nevěnuje jízdě pozornost,bude lépe vidět a bude pozornější,když ostatní budou zářit. Zavedení celoročního a celodenního svícení patří k nejšílenějším právním počinům nynějšího století v Evropě.
Výčet evropských států,v nichž celodenní svícení dvoustopých vozidel všude je povinné celoročně (zdroj: asistencnisystemy.cz/denni-sviceni-v-jednotlivych-statech): Bosna-Hercegovina,Bulharsko,Černá Hora,ČR,Dánsko,Estonsko,Finsko,Irsko,Island,Itálie,Litva,Lotyšsko,Makedonie,Norsko,Polsko,Slovensko, Slovinsko,Srbsko,Švédsko,Švýcarsko,(od října do dubna) Ukrajina. V EU 13 ze 27 států...Řidiči nemají povinnost svítit za jakéhokoli dne i počasí (potkávací světla za zhoršené - snížené viditelnosti) ve státech:Andorra,Belgie,Bělorusko,Francie,Chorvatsko,Lucembursko,Monako,Německo,Rakousko,Řecko,Španělsko. Státní autority doporučují řidičům osvětlení motorových vozidel i za dne: ve Francii,Lichtenštejnsku,Německu,Nizozemsku. Povinné celodenní svícení nezavedly ve státech: Malta,Portugalsko,Rumunsko (jen mimo obec),Rusko (mimo obec),Turecko,Velká Británie (jen za výrazně zhoršené viditelnosti).